საფეხურებრივი სტანდარტის შედეგები და მათი შეფასების ინდიკატორები

II კლასი
მიმართულება: მეცნიერული კვლევა-ძიება

ბუნ.II.1. მოსწავლემ უნდა შეძლოს პრაქტიკულ აქტივობებში მონაწილეობა და ელემენტარული კვლევითი უნარ-ჩვევების  დემონსტრირება.
შედეგი თვალსაჩინოათუ მოსწავლე:
·         სვამს მარტივ კითხვებს შესასწავლი სხეულის/მოვლენის შესახებ;
·         აკვირდება შესწავლის ობიექტს საკუთარი შეგრძნების ორგანოების ან  მარტივი ხელსაწყოების გამოყენებით;
·         უსაფრთხოების წესების დაცვით მონაწილეობს მარტივ პრაქტიკულ აქტივობებში;
·         ამოიცნობსაღწერს  და ახარისხებს  სხეულებს ან/და მოვლენებს ილუსტრაციაზე ან რეალობაში 
·         აგროვებს და ჩაინიშნავს კითხვაზე პასუხის გასაცემად საჭირო  მონაცემებს (ნახატებისპირობითი ნიშნების საშუალებით);
·         ეფუძნება პირად მოსაზრებებს ან/და დაკვირვების შედეგებს დასმულ კითხვაზე პასუხის გასაცემად;
·         იყენებს კომუნიკაციის სხვადასხვა ფორმას (მაგნახატიზეპირმეტყველებაისტსაკუთარი მოსაზრებების ან/და კვლევის შედეგების წარდგენისას.

მიმართულება: ცოცხალი სამყარო
ბუნ.II.2.  მოსწავლემ უნდა შეძლოს სიცოცხლის ძირითადი ნიშნების ამოცნობა.
შედეგი თვალსაჩინოათუ მოსწავლე:
·         ჩამოთვლის ცოცხალი სხეულების დამახასიათებელ ნიშნებს 
·         ირჩევს ცხოველსაკვირდება და აგროვებს ინფორმაციას როგორ მოძრაობსიკვებებასუნთქავსიზრდებავითარდება და მრავლდებასაკუთარ მონაცემებს ადარებს თანაკლასელების ნამუშევარს;
·         მოჰყავს მაგალითები ადამიანის ზრდა-განვითარების პროცესის საილუსტრაციოდ (მაგ., ტანისამოსის დაპატარავება, სარძევე კბილების მოცვლა) ან წარმოადგენს თვალსაჩინო მასალას (მაგ., სხვადასხვა ასაკში გადაღებულ ფოტოსურათებს);
·         ადარებს ერთმანეთს ზრდასრულ ცხოველებს და მათ ნაშიერებსაღწერს ზრდა-განვითარების პროცესში მომხდარ (მაგ., ზომისფერისსაფარველისცვლილებებს;
·         აკვირდება და აღწერს მცენარეების ზრდის პროცესს (მაგ., ხორბლის აღმონაცენის  სიმაღლის მატებას),  წერილობით ან ფოტოების საშუალებით აღრიცხავს დაკვირვების შედეგებს.

შინაარსი
მცენარეები და ცხოველები ცოცხალი სხეულები, ანუ ორგანიზმებიისინი იკვებებიან, იზრდებიან, სუნთქავენ, მოძრაობენ. კვება აუცილებელია ორგანიზმების არსებობსა და ზრდა-განვითარებათვისზრდა-განვითარების შედეგად შეიძლება შეიცვალოს მცენარეებისა და ცხოველების  ფორმაზომაშეფერილობასაფარველი და სხვა ნიშან-თვისებებიმოძრაობა ეხმარება ცხოველებს საკვების მოპოვებაშითავის დაცვაშისაბინადროს მოწყობაშიცხოველები გადაადგილდებიან სხვადასხვა სახის კიდურების საშუალებით (მათ შორის ხმელეთზე სამოძრაო კიდურებიფარფლებიფრთები).  მცენარეებიც მოძრაობენმაგალითად, ყვავილი შლება და იხურებაფოთოლი იხრება მზისკენოთახის მცენარეები და შინაური ცხოველები საჭიროებენ ადამიანის მზრუნველობას.


სარეკომენდაციო აქტივობები
მასწავლებელი:
·         სთხოვს მოსწავლეებსჩამოთვალონ საკლასო ოთახში/გარემოში არსებული ცოცხალი და არაცოცხალი სხეულებიან სთავაზობს ცოცხალი და არაცოცხალი სხეულების ილუსტრაციებს და სთხოვსდააჯგუფონ ისინი და ახსნანრატომ მიაკუთვნეს ესა თუ ის სხეული ცოცხალს ან არაცოცხალს;
·         აჩვენებს მოსწავლეებს ზრდასრული ცხოველებისა და მათ ნაშიერების ილუსტრაციებს/ვიდეოსსთხოვსამოიცნონ რომელი ცხოველის შვილიაახსნანროგორ შეძლეს ამოცნობაიმსჯელონ რა ცვლილებები განიცადეს ამ ცხოველებმა ზრდის პროცესში; სთხოვს აღწერონროგორ ზრუნვენ ცხოველები ახალ თაობაზე;
·         აწყობს მოსწავლეების მიერ გადაღებული ცხოველებისა და მათი ნაშიერების ამსახველი ფოტოების გამოფენას;
·         მოსწავლეებთან ერთად აკვირდება ხორბლის ან ლობიოს თესლის ზრდა-განვითარებასეხმარება მოსწავლეებს მონაცემების შეგროვებაში (ზრდა-განვითარების სხვადასხვა სტადიის აღრიცხვა  ჩანაწერებისფოტოების ჩანახატის საშუალებით);
·         სთხოვს მოსწავლეებსდაასახელონ კონკრეტული ცოცხალი სხეული და ჩამოთვალონრისი გაკეთება შეუძლია მას (მაგ., სიარულისაკვების მიღებასაუბარი), შემდეგ დაასახელონ არაცოცხალი სხეული (მაგ., რობოტიბურთიფანჯარა) და მოიფიქრონრისი გაკეთება შეუძლია ამ უკანასკნელს. მასწავლებელი უნდა დაეხმაროს მოსწავლეებს დასკვნის გამოტანაშირომ არაცოცხალ სხეულებს თავისთავად რაიმე სახის მოძრაობა ან ქმედება არ შეუძლიათმათი აქტივობა დამოკიდებულია რაიმე ზემოქმედებაზე (მაგ., რობოტს ამოძრავებს ადამიანისწორ ზედაპირზე ბურთი გაგორდებათუკი ხელს ვკრავთ, ფანჯარა შესაძლოა გაიღოსთუ მას ძლიერად დაუბერავს ქარი);
·         სვამს კითხვასრა განსხვავებაა ხელოვნურსა და გამხმარ ყვავილს შორისეხმარება მოსწავლეებს განასხვავონ ერთმანეთისაგან ხელოვნურიანუ არაცოცხალი სხეული (რომელიც არასდროს  ყოფილა ცოცხალიდა გამხმარი ყვავილი (რომელიც ოდესღაც ცოცხალი იყო);
·         სთხოვს მოსწავლეებს, აირჩიონ რომელიმე მცენარე ან ცხოველი ლოკალური გარემოდან (შინაური ცხოველიქოთნის მცენარე), უშუალო დაკვირვების გზით შეისწავლონ მისი სასიცოცხლო გამოვლინებები (მაგ., ღეროს ზრდა სიმაღლეშიფოთლების მოძრაობა მზისკენყვავილების გაშლა-დახურვა);
·         სთავაზობს მოსწავლეებსუშუალო დაკვირვების გზით შეისწავლონ ჭიაყელას სასიცოცხლო გამოვლინებები/ნიშნები (მაგ., რეაგირება სინათლეზე ან შეხებაზე და ..), წერილობით აღრიცხონ დაკვირვების შედეგებიაქტივობის ჩატარების დროს მასწავლებელმა ყურადღება უნდა გაამახვილოს ცოცხალ ორგანიზმებთან ურთიერთობის ეთიკურ საკითხებზეაუცილებელიარომ დაკვირვების შემდეგ ჭიაყელები დააბრუნონ ბუნებრივ საარსებო გარემოში.


ბუნ.II.3. მოსწავლემ უნდა შეძლოს ორგანიზმებისათვის გარემოს მნიშვნელობაზე მსჯელობა.
შედეგი თვალსაჩინოათუ მოსწავლე:
·         აგროვებს ინფორმაციას და მსჯელობს კონკრეტული ორგანიზმის სასიცოცხლო მოთხოვნილებების (საკვებიწყალინიადაგიჰაერითავშესაფარი შესახებ;
·         ქმნის კონკრეტული ორგანიზმისათვის საარსებო გარემოს მოდელს (მაგ., ჩანახატსაპლიკაციას ან სხვადასხვა მასალისგანმაგალითადპლასტილინისაგან დამზადებულ კომპოზიციას);
·         ლოკალურ გარემოში იკვლევს ორგანიზმების სხვადასხვა საბინადროს (მაგ., სორობუდესახლი), აღწერს მათი აგების თავისებურებებს;
·         იკვლევს მცენარის ზრდისათვის აუცილებელ პირობებს (მაგ., ათავსებს ქოთნის მცენარეს სხვადასხვა პირობებში - სინათლეზე/უსინათლოდრწყავს/არ რწყავს), წარმოადგენს კვლევის შედეგებს სხვადასხვა ფორმით (მაგ., ზეპირი მეტყველებამოკლე ჩანაწერებინახატიფოტო);
·         ადგენს კვების საკუთარ რაციონში შემავალი პროდუქტების სიას და გამოყოფს ადამიანისთვის აუცილებელ საკვებ პროდუქტთა ჯგუფებს (მაგ., ბოსტნეული, ხილი, მარცვლეული, რძის პროდუქტები);
·         მსჯელობს გარემოს მნიშვნელობაზე მისი ჯანმრთელობისათვის (მაგ., განიავებული საკლასო ოთახი, სუფთა საცხოვრებელი);
·         იცავს გარემოში სისუფთავეს (მაგ., დანიშნულებისამებრ განათავსებს საყოფაცხოვრებო ნარჩენებს)  და აღწერს ამ მიზნით საკუთარი ქმედების მნიშვნელობას.

შინაარსი
მცენარეები და ცხოველები ბინადრობენ სხვადასხვა საარსებო გარემოში - ხმელეთზეწყალში და ჰაერშიგარემო მათ აძლევს საკვებსწყალსჰაერსრაც საერთო სასიცოცხლო მოთხოვნილებებიაცხოველები იკეთებენ საკუთარი საჭიროებების შესაბამის საბინადროსმაგალითადსოროსბუდესბუნაგსმცენარეებს არსებობისა და ზრდა-განვითარებისათვის  ესაჭიროებათ წყალიჰაერიმზის სინათლე და სითბოადამიანი გარემოდან იღებს  საკვებსწყალსჰაერსმოიპოვებს მასალას საყოფაცხოვრებო ნივთების დასამზადებლადჰაერისწყლისსაკვების დაბინძურება აისახება ადამიანის ჯანმრთელობაზემცენარეებსა და ცხოველებზე.

სარეკომენდაციო აქტივობები
მასწავლებელი:
·         სთხოვს მოსწავლეებსიპოვონ შესაბამისობა ცხოველებსა და მათ საბინადროს შორის ილუსტრაციების გამოყენებით (მაგ., მერცხალი - ბუდეციყვი - ფუღუროთაგვი - სორო );
·         სთხოვს მოსწავლეებსგამოთქვან მოსაზრება, თუ რა შედეგი შეიძლება ჰქონდეს სხვადასხვა ორგანიზმის სასიცოცხლო მოთხოვნილების შეზღუდვას (მაგ., სვამს კითხვებს: რა მოუვა ძროხას ბალახი თუ მოაკლდება? როგორ იმოქმედებს ეს ადამიანზე?);     
·         სთხოვს მოსწავლეებს, იმსჯელონ, რა ზიანი შეიძლება მოუტანოს ადამიანს საცხოვრებელი გარემოს დაბინძურებამ;
·         აჩვენებს ხმელეთზეწყალშინიადაგსა და ჰაერში მობინადრე ცხოველების შესახებ ვიდეომასალას და სთხოვს მოსწავლეებსიმსჯელონ, თუ როგორ იკმაყოფილებენ ისინი საარსებო მოთხოვნილებებს კონკრეტულ გარემოში;
·         აჩვენებს მოსწავლეებს ვიდეომასალას/ილუსტრაციებს ორგანიზმების სხვადასხვა საბინადროს შესახებსვამს კითხვებსრა მასალებს იყენებენ ცხოველები საბინადროს ასაშენებლადრა მიზანს ემსახურება თავშესაფარი (მაგ., შთამომავლების გამოზრდასგამოზამთრებას)? როგორ შეესაბამება თავშესაფრის მოწყობა ცხოველის თავისებურებებსა და მისი ცხოვრების ნირს?
·         ატარებს გასვლით გაკვეთილსსთხოვს მოსწავლეებსსკოლის ეზოში/მიმდებარე ტერიტორიაზე ან პარკში მოძებნონ და დააკვირდნენ ცხოველების  საბინადროს (მაგ., ფრინველების ან ჭიანჭველების ბუდე), შეისწავლონ (უსაფრთხოების წესების გათვალისწინებითდა აღწერონ  მათი თავისებურებები;
·         ავალებს მოსწავლეებსგამოიყენონ სხვადასხვა მასალა (მაგ., ტოტებიკენჭებითივამიწათიხა და სხვ.) მათთვის ცნობილი რომელიმე ცხოველის საბინადროს ასაგებად და ნამუშევარი წარუდგინონ თანაკლასელებს;
·         ეხმარება მოსწავლეებსდააკვირდნენ მცენარეების ზრდა-განვითარების პროცესს სხვადასხვა პირობებში (სინათლის არსებობისას/სინათლის გარეშერეგულარული მორწყვის პირობებში/მორწყვის გარეშე). ავალებს მოსწავლეებს, აღრიცხონ მონაცემები და წარმოადგინონ სასურველი ფორმით;
·         რთავს მოსწავლეებს სკოლის გარემოს გაუმჯობესებისათვის დაგეგმილ აქტივობებში;
·         სთავაზობს მოსწავლეებსშექმნან სასურველი ცხოველის მოდელიწარმოადგინონ ის და ისაუბრონრა სჭირდება ამ ცხოველს სიცოცხლისათვის;
·         სთავაზობს მოსწავლეებს,  შექმნან საკუთარი ზოოპარკის მოდელისთხოვს, ამოირჩიონ ხუთი ცხოველირომლებსაც ამ ზოოპარკში მიუჩენენ ბინასდახატონგამოძერწონ ან ამოჭრან ცხოველების გამოსახულებები სხვადასხვა წყაროდანგანათავსონ შესაბამის ვოლიერებშიმაკეტი წარმოადგინონ საკლასო გამოფენაზედაასაბუთონ, თუ რა პრინციპით შეურჩიეს ამა თუ იმ ცხოველს კონკრეტული გარემო;
·         იწვევს მედიცინის მუშაკს მოსწავლეებთან ჯანსაღი ცხოვრების წესის (ჰიგიენის წესების დაცვა, ჯანსაღი კვება, ფიზიკური ვარჯიში) მნიშვნელობის შესახებ  სასაუბროდ.



მიმართულება: სხეულები და მოვლენები

ბუნ.II.4. მოსწავლემ უნდა შეძლოს მაგნიტის მოქმედების დახასიათება.
შედეგი თვალსაჩინოათუ მოსწავლე:
·         ატარებს მარტივ ცდებს მაგნიტის საშუალებით და სხვადასხვა ნივთიერებისგან/მასალისგან დამზადებულ სხეულებს აჯგუფებს მაგნიტთან ურთიერთქმედების მიხედვით;
·         ატარებს მარტივ ცდებს ორი მაგნიტის გამოყენებით და გამოაქვს დასკვნა მაგნიტების პოლუსების ურთიერთქმედების შესახებ;
·         ჩამოთვლის მაგნიტის გამოყენების მაგალითებს ყოველდღიური ცხოვრებიდანმაგნიტური დაფაჩანთის საკეტიმაცივარზე დასამაგრებელი ფიგურები და ..;
·         იყენებს მაგნიტს მარტივი პრობლემის გადასაჭრელად (მაგ., რკინის და სხვა მასალისგან დამზადებული სხეულების გროვიდან რკინის სხეულების გამოსაცალკევებლად ან/და    სამაგიდო თამაშის  შესაქმნელად).


შინაარსი
მაგნიტს აქვს ზოგიერთი ნივთიერებისგან/მასალისგან დამზადებული სხეულების    მიზიდვის უნარიმაგნიტს აქვს ორი  განსხვავებული პოლუსიერთნაირი პოლუსები განიზიდავსხოლო საწინააღმდეგო პოლუსები მიიზიდავს ერთმანეთსმაგნიტების გამოყენებით შესაძლებელია ზოგიერთი ნივთიერებისგან/მასალისგან (ძირითადადრკინადამზადებული სხეულების გამოცალკევება სხვა ნივთიერებისგან/მასალისგან დამზადებული სხეულებისგან.  ყოველდღიურ ცხოვრებაში მაგნიტს აქვს ფართო გამოყენება.


სარეკომენდაციო აქტივობები
მასწავლებელი:  
·         ურიგებს მოსწავლეებს მაგნიტს და სხვადასხვა ნივთიერებისგან/მასალისაგან დამზადებული სხეულების ნაკრებსსთხოვს მათმიუახლოვონ მაგნიტი სხვადასხვა სხეულს და დააკვირდნენრა მოხდებადაკვირვების საფუძველზე გამოიტანონ შესაბამისი დასკვნა;
·         ურიგებს მოსწავლეებს წყვილ ღეროვან ან ნალისებურ მაგნიტს და სთხოვსდააკვირდნენ, თუ როგორ ურთიერთქმედებენ ისინიშედეგების განხილვის შემდეგ მოსწავლეები აკვირდებიან მაგნიტის და რკინისაგან დამზადებული სხეულის ურთიერთქმედებას და მსჯელობენ ამ ორი ცდის დროს გამოვლენილ მსგავსება/განსხვავებაზე;
·         ურიგებს მოსწავლეების თითოეულ ჯგუფს სამ ღეროვან ან ნალისებურ  მაგნიტსრომელთაგანაც ერთზე მონიშნულია პოლუსებიხოლო ორზე კი - არა. სთხოვს მოსწავლეებსდაადგინონ მოუნიშნავი მაგნიტების პოლუსებიგააფერადონ ან დააწებონ მათზე შესაბამისი ფერის წებოვანი ქაღალდი;
·         ურიგებს მოსწავლეების ჯგუფებს სხვადასხვა ნივთიერებისგან/მასალისგან (მაგ., პლასტმასარკინაპლასტილინიხედამზადებული (სასურველიაერთნაირი ფერის და ფორმისმცირე ზომის სხეულების ნაკრებს და სთხოვს მათგამოარჩიონ რკინის სხეულები ჯერ მაგნიტის დახმარების გარეშეხოლო შემდეგ უკვე მაგნიტის დახმარებით შეამოწმონ არჩევანის სისწორე.


ბუნ.II.5. მოსწავლემ უნდა შეძლოს სხეულის და მისი შემადგენელი ნივთიერების/მასალის თვისებების დაკავშირება ამ სხეულის დანიშნულებასთან.
შედეგი თვალსაჩინოათუ მოსწავლე:
·         აღწერს და ადარებს ერთმანეთს სხვადასხვა სხეულს ზომისფორმის და შემადგენელი მასალის მიხედვით;
·         ასახელებს მისთვის კარგად  ნაცნობი ნივთიერებების/მასალების (მაგ., ხისმინისპლასტმასის) ყოველდღიურობაში გამოყენების მაგალითებს;
·         მსჯელობსრატომ მზადდება მის მიერ გამოყენებული ზოგიერთი საგანი (მაგ., სკამიტანსაცმელისათამაშოებირამდენიმე განსხვავებული ნივთიერებისგან/მასალისგან;
·         ირჩევს ნივთიერებას/მასალას მოცემული დანიშნულების მქონე სხეულის (ან მისი მოდელისდასამზადებლადმსჯელობს ამ ნივთიერებების/მასალების თვისებების (მაგ., სიგლუვეგამჭვირვალობადრეკადობატივტივის უნარიწყალგამტარიანობაშესაბამისობაზე სხეულის დანიშნულებასთან;
·         მოიპოვებს ინფორმაციას და მსჯელობს, თუ როგორ შეიძლება საყოფაცხოვრებო ნარჩენების მეორადი გამოყენება ( მაგ., პლასტიკატის ბოთლებისგან ყვავილის ქოთნების დამზადება, მეტალის ნარჩენების ჯართად  ჩაბარება, ქაღალდის - მაკულატურად).


შინაარსი
ადამიანის მიერ შექმნილი სხეულის ფორმაზომა და მის დასამზადებლად გამოყენებული ნივთიერების/მასალის სახეობა დამოკიდებულია ამ სხეულის დანიშნულებაზეზოგი სხეული შედგება მხოლოდ ერთი სახის ნივთიერებისგან/მასალისგანზოგი კი სხვადასხვა ნივთიერებისგან/მასალისაგანსაყოფაცხოვრებო ნარჩენები და მათი ჯეროვანი გადამუშავება მნიშვნელოვანი პრობლემაათანამედროვე ტექნოლოგიები ზოგიერთი ნივთიერების/მასალის (ქაღალდიმეტალებიპლასტმასმინახელახალი გამოყენების შესაძლებლობას იძლევაამიტომ სასურველია ამ ტიპის ნარჩენების  შეგროვება/დახარისხება.

სარეკომენდაციო აქტივობები
მასწავლებელი:  
·         ურიგებს მოსწავლეებს სხვადასხვა ნივთიერებისგან/მასალისაგან (მაგ., ქაღალდირკინაორგმინაპლასტლინი) დამზადებულ სხეულებს და ავალებსგამოიკვლიონ ამ ნივთიერებების/მასალების თვისებები (მაგ., სიგლუვეგამჭვირვალობადრეკადობაწყალგამტარიანობაიძირება თუ არა წყალში), დაასახელონკიდევ რის/რომელი საგნების დასამზადებლად შეიძლება ამ ნივთიერებების/მასალების გამოყენება;
·         ურიგებს (ან აჩვენებსმოსწავლეებს ორი ან მეტი ნივთიერებისგან/მასალისაგან დამზადებულ სხეულს და სთხოვსგაარკვიონ ამ ნივთიერებების/მასალების რა თვისებები განაპირობებს მათ გამოყენებას მოცემული სხეულის დასამზადებლად;
·         სთავაზობს მოსწავლეებსშეარჩიონ მათთვის კარგად ნაცნობი რომელიმე საგანი და იმსჯელონ, თუ რა განსხვავებული ნივთიერებებით/მასალებით არის შესაძლებელი მსგავსი დანიშნულების საგნის დამზადებადაასაბუთონ თავიანთი არჩევანი და შეადარონ ორიგინალს ანუ თავდაპირველად შერჩეულს განიხილონ ცვლილების დადებითი და უარყოფითი მხარეები;
·         სთხოვს მოსწავლეებსმოიძიონ ინფორმაცია ზოგიერთი საყოფაცხოვრებო ნარჩენის გადამუშავების შესახებ (მაკულატურაჯართიმინის და პლასტმასის ჭურჭელი). ასევემოიფიქრონ, თუ როგორ შეიძლება გამოცალკევდეს  და შეგროვდეს ამ ტიპის ნარჩენები (მაგ., რკინა მიიზიდება მაგნიტითპლასტმას  ტივტივებს წყალში).

მიმართულება:  დედამიწა და გარესამყარო


ბუნ.II.6. მოსწავლემ უნდა შეძლოს წყლისა და ხმელეთის  ობიექტების  აღწერა.
შედეგი თვალსაჩინოათუ მოსწავლე:
·         ასახელებს და აღწერს მშობლიურ გარემოში წყლისა (მაგ., ზღვატბამდინარედა ხმელეთის (მაგ., მთავაკეობიექტებს 
·         აღწერს ბუნებაში ან/და თვალსაჩინოებაზე დამზერილ წყლისა და ხმელეთის ობიექტებს   ისი შემადგენელი ნაწილების მიხედვით (მაგ., მთა - მთის მწვერვალიკალთა და ძირიმდინარე -  ნაპირიფსკერი);
·         აკვირდებააღწერს და ადარებს ერთმანეთს ბუნებრივ გარემოში მოპოვებულ ქვებსაჯგუფებს მათ სხვადასხვა ნიშნის (მაგ., ფერისზომისფორმისსიგლუვისმიხედვით;
·         შეისწავლის სხვადასხვა ადგილიდან აღებული მიწის ნიმუშებს ლუპით და შეხებითადარებს მათ სხვადასხვა ნიშნით (მაგ., ფერინაწილაკების ზომასიფხვიერეტენის შემცველობა)აცნობს თანაკლასელებს დაკვირვების შედეგებს;
·         ატარებს მარტივ ცდას სხვადასხვა  ბუნებრივ გარემოში (აგ., ბაღიტყე,  მდინარის ან ზღვის ნაპირიმდელო) მოპოვებული მიწის ნიმუშების წყალგამტარიანობაზე.

შინაარსი
დედამიწის ნაწილებია წყალი და ხმელეთიისინი წარმოდგენილია წყლის ობიექტების (მაგ., წყარონაკადულიმდინარეტბაზღვადა ხმელეთის ობიექტების (მაგ., მთავაკე) სახით. წყლისა და ხმელეთის ობიექტები ქმნიან ბუნებრივ გარემოსისინი შედგება ცალკეული ნაწილებისაგანმაგალითადმთას აქვს მთის მწვერვალიკალთა და ძირიხოლო მდინარეს - ნაპირიკალაპოტიდედამიწის ზედაპირზე გვხვდება სხვადასხვა სახის მიწისქვების ნიმუშებიბუნებაში არსებული წყალი შეიძლება იყოს მტკნარი ან მლაშე/მარილიანი.

სარეკომენდაციო აქტივობები
მასწავლებელი:  
·         გაიყვანს მოსწავლეებს ლოკალურ გარემოში და სთხოვსაღწერონ  გეოგრაფიული ობიექტები შესაბამისი ტერმინების გამოყენებით (მაგ., ჩქარი მდინარემაღალი მთაქვიშიანი სანაპირომარჯვენა/მარცხენა ნაპირი);
·         სთავაზობს მოსწავლეებსსურათზე ან ფოტოებზე ამოიცნონ და დაახასიათონ სხვადასხვა ობიექტი (მთამდინარეტბა და სხვ.). სთხოვსდააჯგუფონ ისინი წყლის და ხმელეთის ობიექტებად;
·         სთხოვს მოსწავლეებსდახატონ ან შექმნან გეოგრაფიული ობიექტების მოდელები (მაგ., პლასტილინისაგან შექმნან მთის მოდელი);
·         სთავაზობს მოსწავლეებს თამაშსმოსწავლე ირჩევს რომელიმე ობიექტსახასიათებს მას სამი ნიშნის მიხედვითხოლო  თანაკლასელებმა კი უნდა ამოიცნონ და დაასახელონ ეს ობიექტი.


ბუნ.II.7. მოსწავლემ უნდა შეძლოს ყოველდღიურ  ცხოვრებაში  გამოყენებული ბუნებრივი რესურსების დასახელება და მათ მნიშვნელობაზე მსჯელობა.
შედეგი თვალსაჩინოათუ მოსწავლე:
·         ჩამოთვლის ბუნებრივ რესურსებს, რომლებსაც იყენებს ყოველდღიურ ცხოვრებაში  (მაგ., წყალი, შეშა, ბუნებრივი აირი) და ლაპარაკობს მათ მნიშვნელობაზე;
·         მოიძიებს ინფორმაციას, თუ როგორ მოიპოვებენ ადამიანები ლოკალურ გარემოში არსებულ ბუნებრივ რესურსებს (მაგ., სასმელი წყალიხე-ტყესამშენებლო ქვები);  
·         ვარაუდობს, რა შეიძლება მოხდეს ბუნებრივი რესურსების ამოწურვის შემთხვევაში;
·         უზიარებს თანაკლასელებს საკუთარ გამოცდილებას, თუ როგორ იცავს ან/და ზოგავს ბუნებრივ რესურსებს;
·         მსჯელობს, რა შედეგი შეიძლება გამოიწვიოს მდინარის/ტყის საყოფაცხოვრებო და სხვა ტიპის ნარჩენებით დაბინძურებამ.

შინაარსი  
სასმელი წყალიტყესამშენებლო ქვები ადამიანისთვის და სხვა ცოცხალი ორგანიზმებისთვის მნიშვნელოვანი ბუნებრივი რესურსებიაზოგიერთი ბუნებრივი რესურსი (მაგ., სასარგებლო წიაღისეული, ტყე) დედამიწაზე ამოწურვადია, ამიტომ აუცილებელია მათი დაზოგვა და გაფრთხილება.


სარეკომენდაციო აქტივობები
მასწავლებელი:
·         სთხოვს მოსწავლეებს, მოიყვანონ ყოველდღიურ ცხოვრებაში წყლის გამოყენების მაგალითები;
·         სთხოვს მოსწავლეებს, იმსჯელონ, თუ როგორ შეუძლიათ   რესურსების დაზოგვა სკოლაში და სახლში  (მაგ. გამორთონ შუქი, როდესაც ის არ არის საჭირო);
·         სთხოვს მოსწავლეებს, იმსჯელონ, თუ რა შეიძლება მოყვეს ზოგიერთი ბუნებრივი რესურსის მარაგის ამოწურვას (მაგ., ხე-ტყის გაჩეხვის შედეგად ცხოველები დაკარგავენ თავშესაფარს, გარემო გახდება ულამაზო, ჰაერი აღარ იქნება სუფთა). სთხოვს, გამოთქვან მოსაზრება ამ შედეგის თავიდან აცილების გზებზე (მაგ., ტყის მუდმივი განახლება, ხეების დარგვა);
·         სთხოვს მოსწავლეებს, იმსჯელონ წყლის მნიშვნელობაზე მცენარეებისა და ცხოველებისათვის (წყალი - როგორც სასიცოცხლო მოთხოვნილება, გადაადგილების ან თესლის გავრცელების საშუალება და სხვ.);
·         აჩვენებს მოსწავლეებს ვიდეოს, სადაც ასახულია, რა გზას გაივლის წყალი წყალსატევიდან ონკანამდე; ახატინებს  მარტივ სქემას;


·         გაიყვანს მოსწავლეებს დაბინძურებულ ბუნებრივ გარემოში ან აჩვენებს დაბინძურებული გარემოს ამსახველ მასალებს (ფოტოს, ვიდეოს), სთხოვს, იმსჯელონ დაბინძურების შესაძლო შედეგებზე.

No comments:

Post a Comment